INDEX HODNOCENÍ ŠKOLY

Index HODNOCENÍ ŠKOLY je ukazatel kvality výuky a studijního prostředí, který vychází z odpovědí studentů, absolventů a pedagogů vysokých škol v dotazníku HODNOCENÍ ŠKOLY. Hodnota indexu závisí na aspektech, které jsou podle našeho názoru v hodnocení studia na vysoké škole nejdůležitější, tedy na kvalitě výuky ve studijních programech a na úrovni studijního prostředí na dané škole.

Dotazníkové položky, na které odpovídají studenti, absolventi a pedagogové v dotazníku HODNOCENÍ ŠKOLY částečně  vycházejí ze zahraničních nástrojů určených pro srovnávání kvality vysokých škol, byly však upraveny a doplněny tak, aby odpovídaly českému prostředí a dokázaly porovnat i velmi odlišné fakulty vysokých škol.  

V anketě HODNOCENÍ ŠKOLY, na jejímž základě je index vytvořen, mohou hlasovat současní i bývalí studenti (absolventi) a pedagogové. V tomto ohledu je však potřeba upozornit, že účast v anketě je dobrovolná a není omezena kontrolovaným výběrem respondentů. Její výsledky jsou proto nereprezentativní pro populaci vysokoškolských studentů v České republice a nelze na jejich základě činit obecné závěry. I tak je však projekt HODNOCENÍ ŠKOLY v českém prostředí unikátním počinem, který má potenciál rozšířit spektrum dostupných informací o podmínkách studia na českých vysokých školách.

Východiska

Index HODNOCENÍ ŠKOLY je sestaven tak, aby byl relevantní pro české prostředí, umožňoval komparaci různých typů škol a fakult a byl relativně úsporný. Z těchto důvodů nebylo možné využít žádný z již existujících nástrojů. Jako zdroje pro stanovení dimenzí a indikátorů tedy posloužily následující nástroje hodnocení: U-MULTIRANK,  Admitted Student Questionnaire (ASQ) and Admitted Student Questionnaire PLUS (ASQ PLUS), Student Satisfaction Inventory (Projekt Ruffalo Noel Levitz, vychází z ACT Student Opinion Survey), Projekt Masarykovy Univerzity „Ukončení studia na MU - ohlédnutí a perspektiva". Zahraniční nástroje uvedené výše pocházejí z USA a jedná se o široce užívané nástroje hodnocení. Částečně vychází z podobných dimenzí jako původní český nástroj používaný od 90. let Masarykovou univerzitou.

Index a jeho dimenze

Koncept HODNOCENÍ ŠKOLY, který je baterií otázek měřen, má několik dimenzí. Každá z nich je pak měřena několika indikátory. Takový proces tvorby baterie následuje standardní metodologické postupy v těchto typech úloh využívané a mimo jiné zajišťuje, že pokrytí celého zkoumaného jevu je systematické a více či méně úplné.

Omezení

Hodnocení vysokých škol, mezinárodní i v rámci jednotlivých zemí, probíhá zpravidla na základě mnoha kritérií, kde je kvalita výuky a její hodnocení samotnými studenty a studentkami jen jedním z nich. V takových intencích je třeba výsledky dále interpretovat a pracovat s nimi.

Hodnotitelé (hlasující) nejsou vybráni jako reprezentativní soubor populace studentů, absolventů a pedagogů dané fakulty, ale naší snahou je, aby informace o tom, že se hlasování může dobrovolně zúčastnit, doputovala pokud možno co k největšímu množství studentů, absolventů a pedagogů. Výsledky tak mají charakter ankety, nemají ambici nahrazovat vědecké studie. Nelze totiž určit, jak samovýběr vychyluje výslednou strukturu odpovědí oproti celé populaci. 

Konstrukce indexu HODNOCENÍ ŠKOLY stojí na hodnocení FAKULTA ROKU plátná do roku 2024, za kterou stojí odborníci na sociologický výzkum Johana Chylíková a Martin Buchtík. V roce 2025 byla metodilogie dotazování obohacena o dotazování na původní rozšířená kritéria celosvětově uznávanou metodou Net Promoter Score.